Chinatown [OmU], USA, 1974, R: Roman Polanski mit Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston, 130 Min, Eintritt frei - Admission free!
Chinatown represents a creative zenith for almost everyone involved in its making, from the performances to John Alonzo’s photography, to Sam O’Steen’s editing, to the Oscar-winning screenplay by Robert Towne (and Edward Taylor – whose uncredited role in writing the script was revealed in Sam Wasson’s chatty 2021 making-of book The Big Goodbye, which has been optioned by Ben Affleck), all set to Jerry Goldsmith’s lonely-horny-lazy score, with its sleazy solo trumpet blare that sounds like sex but, as the trumpet player responsible said, “Not good sex.
In fact, Chinatown boasts such convincing storytelling that in his wonderfully irascible 2003 doc Los Angeles Plays Itself Thom Andersen complains that its deftly constructed account of watercourse wrangling at the end of the Depression era has acquired the status of accepted LA lore. “Chinatown isn’t a docudrama,” he chides us to remember, “it’s a fiction” – an admonition echoed by David Thomson in his 2004 book The Whole Equation. Thomson, seeking to correct the misapprehension that “southern California… began with the movie business,” writes: “The whole story of Chinatown… has added to [that] illusion.” Yet no matter how much historians may seek to debunk its rewiring of LA’s origin story, they also cannot but participate in bolstering that very mythos: Andersen’s crammed film dedicates a lengthy segment to Polanski’s movie; Thomson’s book, subtitled A Hollywood History, prefaces its first chapter with a still from Chinatown. (BFI)
DEU
Ende der 1930er Jahre betreibt der ehemalige Polizist Jake Gittes (Jack Nicholson) in Los Angeles eine Detektei. Der übliche Auftrag, die Treue eines Ehemanns zu überprüfen, entwickelt sich zu einem verzwickten Fall. Denn einerseits liefert Hollis Mulwray (Darrell Zwerling) zunächst keinen nennenswerten Anlass, der eine Beschattung überhaupt rechtfertigt, und andererseits hat sich die Auftraggeberin unter falschem Namen bei ihm vorgestellt. Die wirkliche Ehefrau Mulwrays, Evelyn (Faye Dunaway), hatte von der Beschattungsaktion keine Ahnung.
Gittes nimmt die Ungereimtheiten zum Anlass, um weiter in der Angelegenheit zu ermitteln. Dabei kommt er merkwürdigen Machenschaften auf die Spur, in die mächtige Persönlichkeiten in der Region verwickelt zu sein scheinen. Während Gittes die Gefährlichkeit seiner Ermittlungen am eigenen Leib erfährt, entwickelt sich zwischen ihm und Evelyn Cross Mulwray eine Romanze.