Adua e le compagne [Adua and Her Friends] [OmeU] Italien, 1960, R: Antonio Pietrangeli mit Sandra Milo, Marcello Mastroianni, Simone Signoret, 106 Min - Im Anschluss Aperitivo und Gespräch
ENGL
19 September 1958: at midnight, the Merlin law is passed, the brothels close forever.
The last customers leave and the young ladies organise their own departure.
Adua, with Lolita, Marilina and Caterina decide to open a trattoria on the outskirts of Rome. With ‘rooms’ upstairs.
To obtain a licence they ask for help from an irreprehensible commendatore who actually wants to become their patron.
Between melodrama and denunciation, this is a tough and sympathetic film, supported by four perfect performers, sunny or nocturnal, disenchanted or ditzy, by a screenplay that does not make allowances for men (the villain Claudio Gora, the cowardly Mastroianni), by a lucid photography that gives us a finale of great visual power.
On the other hand, Antonio Pietrangeli was an author who knew women well.
DEU
Im Jahr 1958 wurden in Italien durch ein Gesetz auf Initiative der linken Senatorin Angela Merlin Bordelle illegal. Der Film beginnt mit einer heiter-melancholischen Abschiedsfeier. Aus dem Ensemble treten allmählich vier Frauen hervor, die gemeinsam und als selbständige Unternehmerinnen etwas Neues aufbauen wollen: ein baufälliges Gebäude soll eine Trattoria werden (und vielleicht noch mehr?). Simone Signoret als nicht mehr ganz junge Adua steht im Zentrum, aber Pietrangeli widmet auch den „Gefährtinnen“ und der Männerwelt seine Aufmerksamkeit – ein Gesellschaftsfilm par excellence.
ITA
19 settembre 1958: a mezzanotte, approvata la legge Merlin, chiudono per sempre i bordelli.
Gli ultimi clienti se ne vanno e le signorine organizzano la propria partenza.
Adua, con Lolita, Marilina e Caterina decidono di aprire una trattoria alla periferia di Roma. Con “camere” al piano di sopra.
Per ottenere la licenza chiedono aiuto a un irreprensibile commendatore che in realtà vuole diventarne il protettore.
Tra mélo e denuncia, un film duro e partecipe, sorretto da quattro interpreti perfette, solari o notturne, disincantate o svampite, da una sceneggiatura che non fa sconti agli uomini (il cattivo Claudio Gora, il vigliacco Mastroianni), da una fotografia lucida che ci consegna un finale di grande potenza visiva.
D’altra parte, Antonio Pietrangeli era un autore che le donne le conosceva bene.
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