I F 1963, R: Federico Fellini mit Marcello Mastroianni, Anouk Aimée, Claudia Cardinale, 138 Min, OmeU
DE
In seinen Tagträumen kann er fliegen, fällt kurze Zeit später in unendliche Meerestiefe, verliert sich in schönen Alltagsminiaturen und malt sich diese aus. Erinnerungspuzzle aus seiner Kindheit tauchen auf. Aber nichts hilft Regisseur Guido Anselmo weiter für die Gestaltung seines neuen Films. Er ist gefangen in seiner künstlerischen Blockade.
In einem Heilbad hofft er auf Gesundung. Nur wie soll das gelingen? Um ihn herum tänzelt ein explosives, lautstarkes, niemals zur Ruhe kommendes Konglomerat: Insistierende Fragen, Bohren vom Produzenten, von seinem Filmteam, der Presse, Begehren und Aufbegehren der Ehefrau und Geliebten. Nicht nur das gigantische Raumschiff-Filmset wartet auf seinen Startschuss.
Dann plötzlich zwischen Dampfbadnebel und Kardinalsgewändern wähnt sich Guido in einer Oase, friedlich umgeben von allen seinen offenen und heimlichen Begierden. Alles nur ein Traum?
Fellinis mit zwei Oscars ausgezeichnetes Meisterwerk, bis heute ein einflussreicher Meilenstein der Filmgeschichte. Kongenial ist Nino Rotas Filmkomposition: „La Passerella Di Addio“, der eindrucksvolle Abschlussreigen, ist eines seiner berühmtesten Stücke.
Fellini: "'8 1/2' ist für mich eine Reise mit unbekanntem Ziel. Ich änderte das Skript mit jedem Drehtag. Und ich werde auch während des Schnitts noch vieles ändern." (zitiert nach Der Spiegel, 48/1962)
„Generationen von Filmmachern haben am Gebirge dieses Films kopiert und geplündert, ohne auch nur entfernt seine coincidentia oppositorum von Lebensangst und humorvoller Zärtlichkeit zu erreichen – das freie, suggestive Spiel von Formen, Zeiten, Ebenen und die bohrende, sarkastische Distanz der Selbsterforschung.“ (filmarchiv.at)
Trailer:
ENG
Exhausted from the success of his latest blockbuster film, already feeling pressured to come up with another smash hit, and suffering from a massive creative block, filmmaker Guido Anselmi heads off for a mountain resort to recharge and come up with a new idea.
His search for inspiration leads him down many strange, twisted paths and these journeys provide the basis of the rollicking, at times riotous, long and mesmerizing 8 1/2, simultaneously one of Fellini's best loved and most deeply personal films.
Anselmi's mental journey begins with thoughts of the past. He remembers his parents and a strange scene in which he sees an overweight prostitute dancing on a beach. Boyhood memories are gradually supplanted by those of adolescence and eventually lead him to his current romantic travails as he tries to service a wife and mistress.
Increasingly the line between his musing and his real-life activities begins to fade, making it difficult for viewers to discern. In one scene he gives a press conference on the set of his unmade film. Still exhausted and empty, he cannot answer the many questions asked by the media about the production. Ultimately, he abandons the film and begins dreaming of death and longing for the freedom it could bring.
As the fantasy progresses, every major figure in his life appears. He himself becomes a flute-playing child and together he and the people begin to dance in a circle as the story comes to a close. The title represents the number of films Fellini had made at that time.
“Inventive, thought-provoking, and funny, 8 1/2 represents the arguable peak of Federico Fellini's many towering feats of cinema.” (rottentomatoes.com)
“A Fantastic, Enchanted Ballet. … in making a film about his own personal creative crisis, Fellini scored one of his biggest critical and commercial successes, as the film won two Academy Awards (Best Costume Design [Black and White] and Best Foreign Film), and is regularly cited as one the greatest films of all time in international critical polls.” (/sensesofcinema.com)
Trailer 2:
“it landed like an earthquake on the international film scene in 1963” (vulture.com)