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Carmen Troubles + Reenchantment. Małgorzata Mirga-Tas + Radical Landscapes: British Gypsy, Roma and Traveller Communities in Art

AKE DIKHEA?: Carmen Troubles, OmeU, PRT 2022, R: Vasco Araújo mit Pilar Távora, Ana Maria Segovia Montoya, Beatriz Carill, 52 Min

ENG
The documentary is a manifesto between operatic tradition and feminist activism that examines the influence of Bizet's opera “Carmen”. It created and perpetuated a stereotypical image of Roma women and the enormous prejudice that is present in the imagery of Western societies till today. We witness how a group of Spanish Roma women collectively empower themselves and wish to change what is still the predominant vision of a Roma woman.

DE
Der Dokumentarfilm ist ein Manifest zwischen Operntradition und feministischem Aktivismus, das den Einfluss von Bizets Oper „Carmen" untersucht. Sie hat ein stereotypes Bild von Romnja und die enormen Vorurteile geschaffen und aufrechterhalten, die in den Bildern der westlichen Gesellschaften bis heute vorhanden sind. Wir werden Zeug*innen, wie sich eine Gruppe spanischer Romnja kollektiv selbst ermächtigt und das immer noch vorherrschende Bild einer Romni verändern will.
 

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AKE DIKHEA?: Reenchantment. Małgorzata Mirga-Tas, OmeU, PL 2022, R: Anna Zakrzewska, 28 Min

ENG
The documentary records the process of creating Małgorzata Mirga-Tas’s monumental work “Re-enchanting the World” for the Polish Pavilion at the Biennale Arte 2022 in Venice. The artist decided to let a camera into her studio to talk about her Roma culture and the close relationships between the women she works with. Recorded conversations conducted while embroidering complement the finished work. Like the work of Mirga-Tas, the film has a patchwork form – by mixing together intimate and private scenes, it tells the rich history of a Roma community, which has been marginalized for years. The documentary also celebrates an important moment when, for the first time in the 120-year history of the Venice Biennale, the most prestigious event in the art world, a Romani artist represents a national pavilion.

DE
Der Dokumentarfilm begleitet den Entstehungsprozess von Małgorzata Mirga-Tas' monumentalem Werk „Re-enchanting the World“ für den polnischen Pavillon auf der Biennale Arte 2022 in Venedig. Die Künstlerin beschloss, eine Kamera in ihr Atelier zu lassen, um über ihre Roma-Kultur und die engen Beziehungen zwischen den Frauen, mit denen sie arbeitet, zu sprechen. Aufgezeichnete Gespräche, die während des Stickens geführt wurden, ergänzen das fertige Werk. Wie die Werke von Mirga-Tas, hat der Film eine Patchwork-Form – durch die Mischung von intimen und privaten Szenen erzählt er die reiche Geschichte einer Roma-Community, die jahrelang an den Rand gedrängt wurde. Der Dokumentarfilm zelebriert auch einen wichtigen Moment: Zum ersten Mal in der 120-jährigen Geschichte der Venedig-Biennale, der prestigeträchtigsten Veranstaltung der Kunstwelt, vertritt eine Roma-Künstlerin einen nationalen Pavillon.

 

20:00 AKE DIKHEA?: Radical Landscapes: British Gypsy, Roma and Traveller Communities in Art, auf Englisch, UK 2022, R: Charles Newland, 9 Min

+ Q&A with the director Charles Newland

ENG
In the short documentary film, artist Delaine Le Bas, writer Damian James Le Bas, and activist Lois Brookes-Jones respond to artworks in Tate’s collection that represent members of British Gypsy, Roma, and Traveller communities. We watch the group discuss the ways in which artists and photographers have approached the subject, whether through the anonymous landscape paintings of JMW Turner or the more sensitive portraits of Laura Knight and Chris Killip. Delaine Le Bas also takes us into the heart of the West Sussex countryside, which inspired her new performance and installation “Rinkeni Pani” 2022. The title of the work is English Romani for ‘beautiful water’ and refers to both her great grandmother – who urged Le Bas never to waste precious water – as well as the increasing lack of access to water experienced by populations in the face of climate emergency.  

DE
In dem kurzen Dokumentarfilm reagieren die Künstlerin Delaine Le Bas, der Schriftsteller Damian James Le Bas und die Aktivistin Lois Brookes-Jones auf Kunstwerke in der Tate-Sammlung, die Mitglieder der britischen Communities der Gypsies, Roma* und Traveller repräsentieren. Wir beobachten, wie die Gruppe die Art und Weise diskutiert, wie Künstler*innen und Fotograf*innen sich dem Thema genähert haben, sei es durch die anonymen Landschaftsgemälde von JMW Turner oder die sensibleren Porträts von Laura Knight und Chris Killip. Delaine Le Bas nimmt uns mit in das Herz der Landschaft von West Sussex, die sie zu ihrer neuen Performance und Installation „Rinkeni Pani“ 2022 inspiriert hat. Der Titel der Arbeit ist das englische Romanes-Wort für ‚schönes Wasser‘ und bezieht sich sowohl auf ihre Urgroßmutter – die Le Bas dazu ermahnte, niemals kostbares Wasser zu verschwenden – als auch auf den zunehmenden Wassermangel, den Menschen angesichts der Klimakrise erleben.

 

 

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