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"They named a brandy after Napoleon, they made a herring out of Bismarck,and Hitler is going to end up as a piece of cheese."

 

 

AKE DIKHEA?: Snajka: Diary of Expectations [OmeU] Croatia/Italy/Kosovo 2023, R: Tea Vidovic Dalipi, 75 Min, Vorfilm: Gypsy Gadji [OmeU] PL 2024, R: Dasa Raimanova, 28 Min
+ Q&A with Dasa Raimanova

Gypsy Gadji
Dasa Raimanova
PL 2024, 28 Min

ENG
Dasa Raimanova's documentary film tells the story of Roksana. Roksana identifies as both Roma [Gypsy] and Polish [Gadji]. At the age of five, after being abandoned by her native Polish mother, her Roma father took care of her. Her childhood was a constant balancing act between a Roma settlement that favoured freedom and the strict rules of her grandfather’s traditional Polish household – today this conflict pushes her into an existential dilemma. Roksana is now in her mid-30s; single and childless. The true opposite of the expectations of her Roma family.
Employed as a teaching assistant, she works to keep Roma children in school, as more than half leave education before the age of sixteen in Poland. She could be the perfect bridge, but each culture wants her to reject the other. Roksana, however, desires to belong.

DE
Dasa Raimanovas Dokumentarfilm erzählt die Geschichte von Roksana. Roksanas frühe Identität war von zwei Welten geprägt, die sich kaum überschnitten. Nachdem sie im Alter von fünf Jahren von ihrer polnischen Mutter verlassen wurde, kümmerte sich ihr Roma-Vater um sie. Ihre Kindheit war ein ständiger Balanceakt zwischen einer freiheitsliebenden Roma-Siedlung und den strengen Regeln des traditionellen polnischen Haushalts ihres Großvaters – heute stürzt dieser Konflikt sie in ein existenzielles Dilemma. Roksana ist jetzt Mitte 30, ledig und kinderlos. Das genaue Gegenteil von dem, was ihre Roma-Familie erwartet.
Sie arbeitet als Lehrerin und setzt sich dafür ein, dass Roma-Kinder in der Schule bleiben, denn mehr als die Hälfte verlässt in Polen die Schule vor dem sechzehnten Lebensjahr. Sie könnte die perfekte Brücke sein, aber jede Kultur will, dass sie die andere ablehnt. Aber Roksana möchte dazugehören.


Snajka: Diary of Expectations
Tea Vidovic Dalipi
Croatia/Italy/Kosovo 2023, 75 Min

ENG
"Snajka: Diary of Expectations" is a participatory-observational documentary about the Croatian-Roma couple Tea and Mirsad, their daughter Frida, and their attempt to build a life together amid family pressure and necessary compromises. Economically and culturally incompatible, they face the challenge of balancing their families' legacies between Croatia and Kosovo. Together, they seek solutions to their families’ unrealistic expectations, leading to a complex game of adaptation that burdens their intimacy. Tea Vidovic Dalipi’s deeply personal film exposes family rituals, traditional stereotypes, and cultural racism, as two people in love struggle to fulfill their parents' expectations while remaining true to themselves and their values. Tea and Mirsad try to be obedient children while also being free-spirited parents to Frida, a task that feels impossible despite their love.

DE
„Snajka: Tagebuch der Erwartungen“ ist ein Dokumentarfilm über die Ehe zwischen der Kroatin Tea und dem Rom Mirsad, über ihre Tochter Frida und über ihren Versuch, sich unter dem Druck der Familie und der notwendigen Kompromisse ein gemeinsames Leben aufzubauen. Wirtschaftlich und kulturell inkompatibel, stehen sie vor der Herausforderung, das Erbe ihrer Familien zwischen Kroatien und dem Kosovo auszugleichen. Gemeinsam suchen sie nach Lösungen für die unrealistischen Erwartungen ihrer Familien, ein komplexes Spiel der Anpassung führt, das ihre Intimität belastet. Tea Vidovic Dalipis zutiefst persönlicher Film entlarvt Familienrituale, traditionelle Stereotypen und kulturellen Rassismus, während zwei verliebte Menschen darum kämpfen, die Erwartungen ihrer Eltern zu erfüllen und gleichzeitig sich selbst und ihren Werten treu zu bleiben. Tea und Mirsad versuchen, gehorsame Kinder und gleichzeitig freigeistige Eltern für Frida zu sein – eine Aufgabe, die ihnen trotz ihrer Liebe unmöglich erscheint.