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"They named a brandy after Napoleon, they made a herring out of Bismarck,and Hitler is going to end up as a piece of cheese."

 

 

Chaplin's The Circus (Der Zirkus) USA, 1928,. R: Charles Chaplin mit Charles Chaplin, Allan Garcia, Merna Kennedy, 70 Min, OmU (English Text with German Subtitles)

Begleitet vom Babylon Orchester Berlin unter der Leitung von Stefanos Tsialis (24.2.)  + Rahmenprogramm Berliner Klinikclowns e.V.

EINLASS /DOOR OPENS 1 hour Before - Please be on time   :-)

The Circus bringt die Reihe der langen Chaplin Stummfilme im Babylon zu seinem großen Finale.

Nach dem überwältigenden Erfolg von The Kid, Gold Rush, City Lights und Modern Times folgt nun Chaplins Reflexion auf das Thema Zirkus aus der Perspektive der wichtigsten Figur: Des Clowns.

Dank der Live-Aufführung von Chaplins originaler Musik kann das Publikum das Meisterwerk genau so erleben, wie es vor fast 100 Jahren in die Kinos kam. Wo ist die Kultur der europäischen Wandertheater, wo ist die Jahrhunderte alte Kultur des komödiantischen Volkstheaters geblieben? Vom Kino verdrängt.

Und Chaplins Kunst setzt diesem im neuen Medium den Höhe- und Endpunkt. Sie werden lachen, Sie werden weinen und, diesen Film nie vergessen!

Rahmenprogramm Berliner Klinikclowns e.V.

Für "The Circus" erhielt Charles Chaplin 1929 bei der ersten Preisverleihung seinen ersten Academy Award, der damals noch nicht "Oscar" genannt wurde. Der Sonderpreis wurde für "Vielseitigkeit und Genialität in den Bereichen Schreiben, Schauspiel, Regie und Produktion" verliehen.

Der Film hat diese Auszeichnung zweifellos verdient. Er enthält einige seiner besten komödiantischen Erfindungen, subtil ausbalanciert mit Gefühlen, die streng unter Kontrolle gehalten werden. Doch paradoxerweise ist dies der einzige Film seiner reifen Spielfilmproduktionen, den Chaplin in seiner umfangreichen Autobiografie nicht ein einziges Mal erwähnt. Noch 1964 schien es so, als ob er diesen Film lieber vergessen wollte.

Der Tramp wird irrtümlicherweise für einen Taschendieb gehalten und von der Polizei gejagt. Dabei landet er zufällig in einem Zirkus, wo das Publikum den Auftritt für eine gelungene Nummer hält und ihn stürmisch feiert. Prompt wird er vom Zirkusdirektor engagiert. Als der Tramp, der nicht auf Kommando komisch sein kann, sich in die Tochter des Prinzipals verliebt, beginnen die Herausforderungen.

Chaplin's The Circus (Der Zirkus) USA, 1928,. R: Charles Chaplin mit Charles Chaplin, Allan Garcia, Merna Kennedy, 70 Min, OV

Live bgeleitet  von BABYLON ORCHESTER BERLIN
unter der Leitung von Stefanos Tsialis

FILMPHILHARMONIC EDITION
The Circus Copyright ©Roy Export S.A.S
Musik für THE CIRCUS Copyright © Roy Export Company Ltd. und Bourne Co.
Alle Rechte vorbehalten

 

ENGL.

The Circus brings the series of long Chaplin silent films at the Babylon to its grand finale.

Following the overwhelming success of The Kid, Gold Rush, City Lights and Modern Times, here is Chaplin's reflection on the circus from the perspective of its most important character: The Clown.

Thanks to live performances of Chaplin's original music, audiences can experience the masterpiece exactly as it hit theaters nearly 100 years ago. Where is the culture of European traveling theaters, where is the centuries-old culture of comedic popular theater? Supplanted by the cinema.

And Chaplin's art sets the high point and the end point for this in the new medium. You will laugh, you will cry and, you will never forget this film!

The Circus won Charles Chaplin his first Academy Award - it was still not yet called the ‘Oscar’ - he was given it at the first presentations ceremony, in 1929.
The special award was for ‘Versatility and genius in writing, acting, directing and producing’.

The film certainly merited the honor. It contains some of his best comic inventions, subtly balanced with sentiment that is kept tightly in control.

Yet paradoxically, though, this is the only film from his mature feature productions which Chaplin does not once mention in his extensive autobiography.
As late as 1964, it seemed, this was a film he preferred to forget.

- The Tramp is mistaken for a pickpocket and chased by the police. In the process, he accidentally ends up in a circus, where the audience thinks his performance is a successful act and celebrates him wildly. He is promptly hired by the ringmaster. When the Tramp, who can't be funny on cue, falls in love with the principal's daughter, the challenges begin.

Chaplin's The Circus USA, 1928,. dir: Charles Chaplin with Charles Chaplin, Allan Garcia, Merna Kennedy, 70 min, OV
Live with BABYLON ORCHESTER BERLIN
Conductor: Stefanos Tsialis

FILMPHILHARMONIC EDITION
The Circus Copyright ©Roy Export S.A.S
Music for The Circus Copyright © Roy Export Company Ltd. and Bourne Co.
All rights reserved

 

From Charlie Chaplin official:

The Tramp wanders into a circus carnival, and finds himself embroiled with a pickpocket and the police, in a funhouse and a hall of mirrors. Evading his pursuers, he rushes into the circus ring, and wrecks the performance of an illusionist - to the delight of the audience.

The circus is in financial difficulties, and the proprietor sees a hope of salvation in this new clown. The only problem is that he is only funny when he does not intend to be. Thus, quite unconsciously, he becomes the comedy star of the show. Soon he falls in love with a beautiful young bareback rider, the ill-treated daughter of the circus proprietor.

The romance prospers, despite the Tramp’s encounters with a lion and other hazards of the circus until the appearance of a rival, the handsome new tightrope artist, Rex. The Tramp’s attempts to compete, both in romance and on the tightrope, end in catastrophe. The circus moves on, leaving the Tramp alone on the scarred ring of grass which is all that remains of the show.

 

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